Vad är SEO
SEO, eller Search Engine Optimization på engelska, är en term som ofta översätts till svenska som Sökmotoroptimering. Det är ett arbete som syftar till att fånga trafik från sökmotorer för att öka besökare, försäljning eller andra former av avslut.
SEO handlar om att optimera en sajt för sökord som människor söker efter. Dessa sökord kan vara enstaka söktermer med hög sökvolym eller flera sökord med lägre sökvolymer. Målet kan vara att nå första platsen i sökresultatet eller att nöja sig med en topposition bland de tre, fem eller tio första resultaten.
Sökmotoroptimering är en effektiv marknadsföringsstrategi eftersom det når människor när de söker efter produkter eller tjänster. Istället för att presentera ditt budskap när människor egentligen är upptagna med annat, som att titta på tv eller läsa nyheter, så når du dem när de är ute efter din typ av produkt eller tjänst.
Det är viktigt att notera att det inte alltid är bäst att fokusera på enstaka sökord. Exempelvis kan det vara mer lönsamt att nå en tredjeplats för ett lönsamt sökord istället för att satsa på första platsen, då budgterna för toppositionerna ofta är mycket höga.
Målet för all sökmotoroptimering är att nå bra positioner i de organiska sökresultaten. De organiska sökresultaten är de som inte är annonser, utan de som är själva kärnverksamheten för sökmotorer. Det är viktigt att komma ihåg att det är förstapositioner i sökresultaten som är målet för sökmotoroptimering, inte antalet nya kunder eller sidvisningar.
I sammanfattning, SEO är en strategi för att optimera en sajt för sökmotorer för att nå bra positioner i sökresultaten och därmed öka besökare, försäljning eller andra former av avslut. Mer information på Braths grundkurs.