Ordlista
När man arbetar med SEO förekommer ofta många begrepp och akronymer som kan vara svårtolkade för den som inte är insatt. Här presenterar vi en ordlista med förekommande termer på svenska och engelska som man vanligtvis stöter på när man arbetar med SEO.
301 Redirect
Statuskod 301 Redirect innebär en permanent ompekning när en sida pekas om till en annan.
302 Redirect
Statuskod 302 Redirect innebär en temporär ompekning när en sida pekas om till en annan.
Adwords
Googles betala-per-klick-annonsering även kallat för sponsrade länkar går under namnet Google Adwords. Annonserna visas direkt i Google efter att man gjort en sökning. Annonserna visas ofta ovanför och till höger om det organiska sökresultat.
Adsense
Webbplatsägare kan gå med i Googles program för att visa Googles annonser på egna sajter. Det är detta program som kallas Google Adsense. Som webbplatsägare kan man först ansöka och sedan börja få betalt för att visa annonser på sin sajt.
Alt-text
Alt-texten är det attribut som läggs på en bild. Alt-texten ska vara beskrivande för vad bilden föreställer.
Ankartext
Den del av en text som är länkad och klickbar kallas för ankartext. Vanligtvis sticker en ankartext ut genom att den är formaterad på ett annorlunda sätt än resten av texten. Vanliga metoder är att markera ankartexten i en annan färg, fetmarkera eller understryka den.
Brödtext
Brödtexten är den löpande texten på en sajt.
CMS
CMS står för Content Management System och betyder på svenska publiceringsverktyg eller publiceringssystem.
CPA
CPA är en engelsk akronym som står för Cost Per Acquisition eller Cost Per Action. På svenska menar man då kostnad per köp eller kostnad per handling.
CTR
CTR är en engelsk akronym som står för Click Through Rate. Detta mätvärde brukar man använda för att mäta hur många av det totala antalet som sett och sen klickat på ett sökresultat eller en annons.
Domän
Med domän så menas huvudadressen till en sida. Exempel.se är en domän medans exempel.se/om-sidan/ är en undersida på domänen.
Duplicerat innehåll / Duplicate content
Om en text är identisk till en annan text så brukar man benämna det som duplicerat innehåll.
GSC
GSC står för Google Search Console. Det är det nya namnet på verktyget som tidigare kallades Google Webmaster Tools.
Inlänk
En länk som pekar till en sajt från en annan domän räknas som en inlänk. Antalet inlänkar och kvalitén på dessa till en sajt påverkar starkt sajtens position i det organiska sökresultatet.
Internlänk
En länk från en sida till en annan på samma domän räknas som en internlänk. När det kommer till SEO så är det viktigt att interna länkar har en ankartext som beskriver målsidans innehåll på ett korrekt sätt.
Landningssida
En landningssida är den sida man kommer till efter att man exempelvis klickat på ett sökresultat. Landningssidor brukar ofta vara optimerade för att få besökaren att utföra en viss handling. Det är till vanligtvis till dessa sidor man vill skicka trafik.
Long Tail
Ett engelskt uttryck som översatt blir den långa svansen. Inom SEO används detta uttryck oftast för att beskriva ett större antal längre sökfraser som tillsammans ändå bidrar med en ansenlig mängd trafik till sajten.
Meta-Description
Det textstycke som Google visar i sökresultaten under rubriken för en specifik träff kallas för meta-description. Denna tagg placeras direkt i koden inom head-sektionen på en sida.
Meta-Keywords
En tagg som kan placeras i head-sektionen på en sida innehållandes relevanta nyckelord för sidans innehåll. Sedan Google gått ut med att denna tagg inte längre påverkar en sidas ranking har denna tagg i de flesta fall slutat användas.
Negativ SEO
Med negativ SEO menas vanligtvis att man avsiktligen överoptimerar en sajt eller utvald sida för att få den att ranka sämre i Google. Detta sker i många fall genom att masslänka till sajten från andra sajter av dålig kvalité och låg relevans med aggressiva ankartexter.
Nofollow-länk
Nofollow är ett attribut som man kan sätta på länkarna på en sajt. Ett nofollow-attribut på en länk innebär att länken inte kommer påverka målsidans ranking som den oftast gör i vanliga fall.
Off-Page
Inom SEO så betyder Off-Page allt arbete som inte innefattar förändringar på själva sidan. Att bygga länkar till en sajt räknas som Off-Page.
On-Page
Med On-Page så menar man allt arbete som sker på själva sidan. Att ändra titlar, rubriker och att skriva texter är vanliga typer av On-Page-optimering.
Organiskt sökresultat
Ett sökresultat som är organiskt betyder att det inte är betalt utan att det ligger med i Googles vanliga träfflista. Annonser och andra varianter av resultat som Google Places och liknande är markerade och hör inte till den organiska resultatslistan.
Pagerank
Pagerank är en algoritm som används av Google för att avgöra ett mätvärde baserat på länkar till en sajt. Det är denna algoritm som ligger till grund för hur Google rankar sidor i sökmotorn. Tidigare gav Google ut denna information och man kunde få reda på vilket värde en sajt har på en skala på noll till tio.
Redirect
Redirect betyder ompekning och uttrycket används när en sida pekas om till en annan. När en sida pekas om så är innehållet inte längre tillgängligt på den utan besökaren dirigeras istället till en annan sida. Ompekningar används vanligtvis när man byter publiceringssystem och därmed får nya adresser.
Screaming Frog
Populärt analysverktyg som används för att spindla sajter.
SEO
Engelsk akronym som ofta används i Sverige. Search Engine Optimization vilket betyder sökmotoroptimering som innebär att med olika metoder lyfta upp en sida i Googles organiska sökresultat.
SERP
Engelsk akronym för Search Engine Results Page vilket på svenska blir sökresultatsida i en sökmotor.
Subdomän
En subdomän är en modifikation eller ett tillägg på en domän med en ny adress. Subdomänens namn ligger före huvuddomänen separerat av en punkt. Exempel följer: subdoman.exempel.se.
Titel
Titeln är det som presenteras i rubriken för din sajt när en sökning görs på Google. Titeln är också det som visas högst upp i webbläsaren, vanligtvis i flikar om man har flera fönster uppe. Titeln ska finnas i head-sektionen i en källkod för en sida och är ett av de viktigaste elementen när det gäller optimeringen på själva sidan.
TLD
Engelsk akronym för Top Level Domain som betyder Toppdomän. Se förklaring nedan.
Toppdomän
En toppdomän är den avslutande delen på en domän. Som exempelvis .se, .com, .net och så vidare.
URL
Engelsk akronym som står för Uniform Resource Locator, vilket betyder webbadress på svenska.
WMT
Akronym för Web Master Tools. Numera går verktyget under namnet GSC, Google Search Console.
XML
XML står för Extensible Markup Language. Ett universellt märkspråk. Ett exempel där XML används är för sidkartor som deklareras i Google Search Console.